افزایش ظرفیت پزشکی برای رسیدن به 20 پزشک در هر 10000 جمعیت



نائب رئیس شورای عالی علمی و فناوری انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی توسط مخاطبان گفت: بحث افزایش ظرفیت پزشکی با حضور رؤسا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است. و عاشقان در وزارت آموزش پزشکی مانع از الزامات و زیرساخت های لازم برای اجرای مصوبه افزایش توان پزشکی ستاد راهبری برای اجرای طرح جامع علمی کشور شدند.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی: منصور کبگانیان در حاشیه جلسه هیات مدیره طرح جامع علمی برای اجرای طرح جامع علمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پزشکی ظرفیت فعلی کشور در مدت حداقل 5 سال اعتبارسنجی شده است. در واقع تعداد 3 هزار نفر در شورای عالی مطرح شد. البته افزایش تعداد دانشجویان پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، اما زمانی که بحث های مفصل تری در مورد تعداد و درصد افزایش صورت گرفت. جمع بندی رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که برای اجرای طرح جامع علمی کشور این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیته راهبری بازگردانده شود.

منصور کبگانیان با اشاره به حضور کارشناسان و کارشناسان پزشکی در حوزه های مختلف آموزش عالی گفت: در این جلسه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت، درمان و رئیس سازمان آموزش پزشکی حضور داشتند. ، کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای اسلامی آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون تحقیقات، رئیس اصل 90 مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در مورد افزایش پزشکی بحث و تبادل نظر کردند. ظرفیت در ایران و نیز اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ستاد اجرای طرح جامع علمی کشور نیز با تامین زیرساخت ها و بودجه برای افزایش توان پزشکی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت می کند. رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این بخش از کار و حمایت از آن را به دولت واگذار می کنیم. دکتر. میرکاظمی; رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز آمادگی خود را برای این امر اعلام کرد. بنابراین کمیته راهبری در این زمینه دغدغه اجرای طرح جامع علمی کشور را ندارد، بلکه یکسری بحث ها و اصلاحات زیربنایی لازم بود که در این جلسه به تصویب رسید.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به ارسال ملزومات ارکانی از جمله نظام ارجاع، پزشک خانواده و شبکه بهداشت و درمان است. مرکز اجرای طرح جامع علمی». فراهم کند. اعضای جلسه استدلال کردند که بسیاری از پزشکان عمومی کمتر مورد استفاده قرار گرفته اند. پزشکی خانواده یکی از مواردی است که کشور نیاز مطلق به پزشک عمومی دارد، اما باید در حوزه پزشکی تخصصی به نسبت 2 به یک انرژی صرف کنیم که احتمالا در کمیته اجرایی تصویب می شود. طرح جامع علمی کشور

دکتر. کبگانیان گفت: محور دوم ظرفیت سازی برای دانشجویان پزشکی به عنوان اولویت مناطق محروم در نظر گرفته شده است زیرا در برخی استان های مستقل تراکم پزشک داریم اما در اکثریت قریب به اتفاق مناطق محروم از این نظر مشکلاتی وجود دارد. امروز خوشبختانه محور سوم به دلیل اختلاف نظر بسیار دقیق شده است. در محور سوم به این نتیجه رسیدیم که هدف ما در سال 1410 استانداردهای منطقه ای و جهانی، نسبت 20 پزشک به 10 هزار نفر جمعیت است و امروز این محور تصویب شده است.

در ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور، سال پایه محاسبات 12 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت بوده و تعداد 13 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت با تدبیر و کارشناسی تعیین شده است.» طی ارقام و اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور شماره 12 جمع بندی این نشست افزایش تعداد 13 به 13 در سال 1400 بود. 20 در سال 1410 به ازای هر 10000 نفر جمعیت.

کبگانیان با اشاره به مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری برای افزایش ظرفیت‌های پزشکی با توجه به افزایش درصدی هر سال، گفت: این درصد با ارائه به بحث در این زمینه به کمیته‌ای منتقل شد. بنابراین هر درصدی که توسط این هیئت تصویب شود هر سال این نرخ افزایش می یابد. اعضای کمیته ظرف دو سه روز آینده این شماره را در کمیته اقامت صادر خواهند کرد. بنابراین در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم جدیدی نخواهیم داشت، در جلسه شورا در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته وی، داوطلبان پزشکی و پیروان این مصوبه مانند وزیر آموزش و پرورش می دانند که از این تاریخ سازمان سنجش ظرفیت دانشجویان پزشکی را نسبت به سال قبل چند درصد افزایش می دهد اما بدون تعصب. برای اجرای طرح جامع علمی کشور که در سال های گذشته 5 تا 10 درصد افزایش داشت، ستاد افزایش 30 درصدی ظرفیت پزشکی را پیشنهاد داد که تا تصمیم هیات مدیره آن را رها می کنیم.

معاون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار نگران کننده 70 هزار معدل بالای 19 داوطلب پزشکی، گفت: این نامزدها نخبگان کشور هستند و نباید به کشورهایی بروند که ما در حوزه پزشکی قبول نداریم. ” از این رو از همه روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تقاضا دارم همکاری کنند تا نخبگان پزشکی کشور بتوانند تا زمانی که به کشورهایی که استانداردهای آموزش پزشکی را ندارند، در کنار خانواده های خود با آرامش کار کنند. مردم برای درمان به ایران می آیند.

دکتر. منصور کبگانیان در پایان گفت: خوشبختانه نگرانی بابت مشکلات فعلی مانند تعداد تخت های بیمارستانی وجود ندارد. تعداد اساتید دانشگاه علوم پزشکی نیز با اصلاح برخی ضوابط و همکاری هیات عالی پذیرش تامین می شود. بحث خوابگاه های دانشکده پزشکی هم مطرح است و از خانواده ها می خواهیم در این زمینه همکاری کنند، دولت سیزدهم باید به این موضوع توجه کند چرا که یکی از مشکلات اقوام بحث خوابگاه است. ان شاءالله به فضل الهی محقق شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید