زمان دستیابی به توافق با ایران بسیار کوتاه است


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه بار دیگر ادعای کمبود زمان برای مذاکرات وین و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

من برای این کار ضرب الاجلی تعیین نمی کنم، اما بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان باقی مانده برای بازگشت به برجام گفت. [زمان] “خیلی خیلی خیلی کم.”

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وی ادامه داد: «توانایی بهره برداری کامل از آن در حالی که وفادار ماندن به برجام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) با پیشرفت روز به روز ایران در برنامه هسته ای خود بیش از پیش مشکل ساز شده است. “

وزیر خارجه آمریکا تصمیم دولت قبلی مبنی بر خروج از برجام را بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا در دهه گذشته توصیف کرد و گفت: توافق قوی تر [و] فشار حداکثری بر ایران، فعالیت های مخرب این کشور را در منطقه مهار می کند. در عوض، البته، ما برعکس را دیدیم.»

بر این اساس، بلینکن با تکرار ادعاهای بی اساس و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران خود را از محدودیت های برجام رها کرده و به اقدامات تهاجمی خود در هر کشوری در منطقه ادامه خواهد داد.

وی گفت: ما فعالانه به دنبال جایگزین و جایگزین هستیم و تحمل وقت گذاشتن ایران بر سر میز مذاکره را به جای نشان دادن حسن نیت نداریم.

رابرت مالی سفیر آمریکا در ایران در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین هر چه زودتر ادامه یابد.

دور جدید مذاکرات درباره لغو تحریم ها عصر جمعه در وین به پایان رسید. اصلاحات و دیدگاه های ایران در دو سند ارائه شده در پایان این دور از مذاکرات پذیرفته شد و به گفته علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، این دو سند مبنای مذاکرات آینده خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران برای تایید، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت جو بایدن شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» دولت قبلی آمریکا علیه ایران را از زمان خروج این کشور از برجام اعتراف کرده است، اما از انجام هر گونه اقدامی برای برگرداندن آن خودداری کرده است. اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم ها در دولت ترامپ یکی از اصلی ترین موارد اختلاف در دور قبلی مذاکرات وین با هدف بازگرداندن ایالات متحده به برجام است.

دیدگاهتان را بنویسید