رمان تشریف نشان می دهد که دین می تواند درمان تمدن باشد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب تشریف برگزیده دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو در یازدهمین جلسه پایگاه نقد و بررسی کتابخانه مرکزی پارک شهر با مراجعه به روابط عمومی مرکز نقد و بررسی قرار گرفت. اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران. با همکاری علی اصغر عزتی پاک نویسنده و محمدرضا شرفی خبوشان منتقد و کتابخانه شهدای ارتش در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و با اجرای سمانه رحیمی دبیر ادبی برگزار شد. حلقه غنچه های کتابخانه مرکزی پارک شهر.

تأکید بر عمق شکل‌گیری انقلاب اسلامی در رمان «تشریف»

در ابتدای این نشست علی اصغر عزتی پاک نویسنده کتاب «تشریف» با بیان اینکه تاریخ معاصر ایران پر از اتفاقات شگفت انگیز است، اظهار کرد: در این رمان از منظری کم دستمزد به انقلاب نگاه کردم. زیرا نمی توانم بپذیرم قیامی که انقلاب اسلامی را به وجود می آورد صرفاً مادی است. بنابراین از این منظر از سال 1357 شروع به نوشتن داستان هایی با محوریت شهر همدان کردم و با شخصیت های رمان به نمایش گذاشتم تا گوشه ای از عمق این قیام انقلاب را به نمایش بگذارم.

محمدرضا شرفی خبوشان با انتقاد از برگزاری این نشست‌ها از اداره کل کتابخانه‌های استان و کتابخانه پارک شهر برای برگزاری چنین نشست‌های ادبی تشکر کرد و گفت: معتقدم چنین نشست‌هایی باعث احیای کتابخانه‌ها می‌شود. مخصوصاً وقتی نویسنده اثر آنجا باشد; این فعالیت ها قطعا قابل تقدیر است.

عزتی پاک که به گفته بسیاری از دوستانش یکی از نویسندگانی است که همواره سعی می کند در عرصه نویسندگی به نویسندگان جوان کمک کند، بی شک باعث شد تا بسیاری از نویسندگان جوان و با استعداد با فعالیت خود در مؤسسه ادبیات تشویق شوند. تولید آثار خوب و موفق

شهر همدان در این رمان نشانه تمدن و آبادانی است.

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به رمان تشریف، افزود: در این رمان با شهری به نام «همدان» روبرو هستیم و در این رمان همدان فقط یک شهر نیست بلکه بعد تمدنی دارد. شخصیت اصلی رمان به شهر بازمی گردد و جایی که شخصیت اصلی ما به معانی بالاتری وارد می شود در ارتفاعات این شهر است.

«مراسم» رمانی است که در آن شهر به عنوان مکانی برای ارتباط مردم معرفی می‌شود و در بخش‌هایی از رمان خود مکان به شخصیتی تبدیل می‌شود که می‌تواند داستان را پیش ببرد. علاوه بر این مقولاتی مانند «امیدبخشی» و «تفکر محوری» نیز از ویژگی های کار خانم عزتی پاک است که شهر و مکان نیز به این امید کمک می کند. شهر همدان نیز در این رمان به عنوان شهری زنده و باستانی و نشانگر هوش و ذکاوت نویسنده معرفی شده است.

به گفته این منتقد ادبی، شهر در رمان «تشریف» مبنایی برای تمدن نشان دادن است. این تمدن نماینده مردم ایران نیز خواهد بود و در این رمان موضوعاتی چون تاریخ، دین، خودبینی مردم، حوزه های عرفان ایرانی و نگاه مردم ایران به دین نمایانگر اندیشه نویسنده است.

وی با اشاره به اینکه هویت ایرانی در رمان تشریف به خوبی دیده می شود، گفت: نویسنده در این رمان با نمادهایی بدون شعار به اهل بیت(ع) می رسد و می فهمیم که دین می تواند درمان تمدن باشد. و این باورها.” دینی است که باعث رونق همدان شد.

شرفی ادامه داد: رمان «تشریف» یک رمان جستجویی است و شخصیت رمان برای رسیدن به هدف هدفی را دنبال می کند. از طرفی شهریار، شخصیت اصلی رمان، در نهایت به خودشناسی می رسد و محل امن خود را برای گرفتن پاسخ رها می کند، بنابراین این رمان یک رمان رو به رشد است.

مخاطب با خواندن این رمان باور و امید قوی تری پیدا می کند.

این نویسنده و منتقد ادبی کشورمان افزود: این رمان به اخلاق و وظیفه انسان در قبال زندگی اشاره دارد و اصل انقلاب را در پس زمینه داستان به بیننده نشان می دهد و به نقش دوردست امام خمینی (ره) اشاره دارد. بر اساس شعار این اثر رمانی راهگشاست که طرز تفکر را به خواننده ارائه می کند و با خواندن آن ایمان و امید مؤمن را در دل او تقویت می کند.

یگانه رئیس کتابخانه پارک شهر با تقدیر از رمان «تشریف» با تشکر از نویسنده و منتقد این نشست گفت: باید از زندگی راحت و کم تحرک خود دور شوند.

او نویسنده را صدا زد و گفت وقفه ابتدای رمان مخاطب را به ادامه داستان سوق داد و می توانست برای مخاطب خسته امروز ما بهتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید