Loot World Desert گنجینه ای از شگفتی هاست


با اینکه چیزی ندارد و صاف و پاکیزه است، اما در دلش طلسم هایی است که سال ها به دست نمی آید. کویر خیره کننده است و ستاره، سکوتی پر از هیاهو، دشتی بی کران با رنگ طبیعت.

روزها و شب های کاملاً متضاد، روزهای بارانی و شب های خنک. آفتاب صحرا می سوزد و مهتاب تو را به آسمان بی کران صادق و بی ریا می برد.

هر چند اینجا چشمه‌های جاری نیست، اما پشت این صورت خشک و آبی، شبنم زلالی است. از زیبایی های کویر هر چه گفته شود، هنوز قطره ای است در مقابل اقیانوس پهناور.

کویر لوت، اولین اثر طبیعی ایران، در 17 جولای 1995 توسط کمیته جهانی یونسکو مورد توجه جهانی قرار گرفت.

کویر لوت با وسعت تقریبی 175 هزار کیلومتر مربع در شمال شرقی استان کرمان واقع شده و تقریباً 10 درصد از مساحت کشور را در بر می گیرد و بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترش یافته است.

کشف بیش از 5000 سال تاریخ تمدن در سواحل کویر لوت و کشف نزدیک به 3000 اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این اکتشافات می توان پرچم 5000 ساله شهداد را برشمرد. این قدیمی ترین پرچم جهان است.

این بیابان به عنوان گرم ترین نقطه جهان شناخته می شود، به طوری که در سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتیگراد به رکورد گرم ترین دما در کل جهان دست یافت.

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی تقسیم می شود: لوت شمالی که مرکز کلوخه ها و تپه های ماسه ای است و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد. اما قسمت اعظم این کویر 175000 کیلومتر مربعی در نواحی شرقی ایران در خراسان جنوبی قرار دارد.

این منطقه دارای شرایط جغرافیایی خاصی است که در آن می توان از گرم ترین نقطه جهان در سال های مختلف صحبت کرد، دارای جاذبه های زمین شناسی خاصی است که گاه در جهان بی نظیر بوده و کمتر توصیف و کشف شده است.

به محض شیوع کرونا این ویروس شیطانی در جهان، گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی نیز کمتر سفر کرده و به سراغ این گنجینه شگفتی های جهان رفتند.

هر سال قبل از این همه‌گیری، پاییز و زمستان گردشگری بهاری کویر لوت بود، اما در دو سال اخیر این دریای سیاه پهناور کمتر طبیعت گردی به خود دیده است و این کاهش مسافران کویر، همه امید و امید را برای کویرنشینان رها کرده است. رزق و روزی آنها ناامید شدن از همین کویرنشینان بود و تمام امیدشان این است که این ویروس بد را از دنیا بیرون کنند و به واسطه حضور طبیعت دوستان گردشگران داخلی و خارجی، رونق و رزق را به این کویر خشک برگردانند.

کویر

حضور گردشگران صفر بود

ملکوتی مدیر پایگاه جهانی کویر لوت در خراسان جنوبی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، حضور گردشگران خارجی و طبیعت گردان در این جاذبه جهانی به صفر رسیده و مدتی است که کمتر شده است. گردشگران داخلی در حال بازدید هستند.» از طریق صحرای جهانی لوت سفر کنید.

همچنین حضور گردشگران خارجی و داخلی در این جاذبه طبیعی جهانی به دلیل برخورداری از خدمات بوم نشینی منبع درآمدی برای کویرنشینان دهسلم نهبندان بوده است.

ملکوتی گفت: اما در این دو سال که اپیدمی کرونا همه گیر شد، اقتصاد کویرنشینانی که از این راه امرار معاش می کردند و بیشتر صنایع دستی خود را به عنوان گردشگر و مسافر در کویر خریداری می کردند، به خطر افتاد.

مدیر پایگاه میراث جهانی کویر لوت در خراسان جنوبی گفت: در فصل رو به کاهش شیوع کرونا و بهار گردشگری کویری امسال شاهد حضور تورهای گردشگری در دنیای کویر لوت هستیم.

مدیر پایگاه جهانی کویر لوت در خراسان جنوبی با اشاره به برنامه ریزی های آتی برای توسعه و غنی سازی پایگاه و افزودن به زیرساخت های آن، گفت: زیرساخت های لازم وجود خواهد داشت.

ملکوتی همچنین تاکید کرد: گردشگران و طبیعت دوستانی که قصد بازدید از این کویر جهانی را دارند قطعا در قالب تور به این جاذبه گردشگری خواهند پیوست چرا که امنیت آنها در قالب تورهای دارای مجوز میراث فرهنگی تضمین می شود.

کویر 2

این اقدام مطالعه ای بر روی فلور یا گیاهان کویر لوت است که در خراسان جنوبی و دو استان دیگر کرمان و سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت و پرونده به تهران ارسال شد. گفت.

مدیر پایگاه جهانی کویر لوت خراسان جنوبی گفت: اما این مطالعات به بانک اطلاعاتی تبدیل نشده است تا مورد استفاده طبیعت گردان و گردشگران کویر باشد.

ملکوتی در ادامه سخنان خود گفت: طرح کار برای حیوانات صحرای جهان مرده نیز با تکمیل اولین مطالعات در دستور کار قرار گرفته است.

«دو تک‌نواز برای پایگاه جهانی لوت تخصیص داده نشد. تا پایان سال 1400 منبع اعتباری برای تعمیر، حفاظت و توسعه و گسترش زیرساخت‌های این جاذبه جهانی تخصیص می‌یابد و از این طریق برنامه‌ها را اجرایی می‌کند. مناسب.”

عابدی پژوهشگر زمین شناسی گفت: یکی از فعالان اکتشاف مواد معدنی خراسان جنوبی به همراه جمعی از علاقه مندان بومی در گذشته موفقیت های زیادی در کویر لوت داشته است شکار شهاب سنگ.

وی گفت: شهاب سنگ ها قطعات و اجرام آسمانی هستند که از جو وارد زمین می شوند و در صورت سالم ماندن در زمین یافت می شوند. به دلیل غلظت زیاد جو، این اجسام بیشتر ذوب می شوند و در اثر اصطکاک از بین می روند، اما به ندرت عبور می کنند یا به زمین می افتند.

این زمین شناس گفت: علاوه بر این، بیشتر شهاب سنگ های شناخته شده عمری کمتر از 50 هزار سال دارند زیرا با افزایش سن به تدریج در فرآیندهای زمین شناسی تخریب می شوند.

همچنین، بارش شهابی در سراسر سیاره یکسان است و این واقعیت که حدود 65 درصد از آنها در قطب ها و 30 درصد در بیابان ها شناسایی شده اند، صرفاً به دلیل امکان تمایز آنها از صخره های اطراف است. گفت.

بنابراین وجود صحرای لوت و این ویژگی منحصر به فرد آن را به بزرگترین قابلیت شکار شهاب سنگ تبدیل کرده است.»

به گفته این زمین شناس، از دیگر ویژگی های بیابان لوت می توان به ساختارهای زمین شناسی رسوبی و وجود سنگ هایی با قدمت 65 تا 240 میلیون سال اشاره کرد که قدمت آن ها به دوران حیات دایناسورها برمی گردد.

عابدی گفت: وجود سازه های سنگی وجود این جانوران غول پیکر را تایید می کند و کشف ردپای این جانوران توسط محققان بیابانی حضور آنها را در این منطقه ثابت می کند و بنابراین شکار و شناسایی فسیل آنها امکان پذیر است.

آب و هوای باستانی این منطقه شرایط را برای تشکیل این رسوبات خاص فراهم کرده است (آلباستر به دلیل نرمی بسیار، همان توده های گچی است که در ساخت انواع محصولات گچی استفاده می شود).

عابدی با بیان وجود کهربا به دلیل الگوی منحصر به فرد اکتشاف آن که ارتباط تنگاتنگی با شرایط پوشش جنگلی دوره های زمین شناسی باستانی منطقه دارد، گفت: کشف قطعه کوچکی حاوی فسیل مارمولک در این منطقه از ایران است. امکان شناسایی این گونه ارزشمند در شرق ایران را مطرح می کند.روایتی وجود دارد که یکی از قوی ترین دلایل آن است.

وی با نزدیک به 30 سال فعالیت مداوم معدنی و طبیعت گردی در شرق ایران، معتقد است که 10 درصد از کویرها و نواحی شرق ایران مخلوطی از انواع سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی در سنین مختلف زمین شناسی (از پرکامبرین تا کنونی) است. ) و تاثیر تمامی دوره های کوهزایی و کانی سازی، … مخزن ارزشمندی از جاذبه های منحصر به فرد است که ضمن برخورداری از پتانسیل اقتصادی، استعدادهای زیادی در بحث ژئوتوریسم (زمین شناسی و جغرافیا) دارد.

دیدگاهتان را بنویسید